Design Thinking leerlijn
Echte problemen. Echte verhalen. Echte oplossingen.
Gisteren gaf Renate Verstappen de allereerste Design Thinking-les aan een groep jongeren van 14 tot 16 jaar bij Skill School. Het thema? Jeugdcriminaliteit in Leiden.
Een groot en complex onderwerp, zonder simpele antwoorden. Maar als er íemand is die met frisse ideeën en nieuwe perspectieven kan komen, dan zijn het deze jongeren.
We verwachtten misschien wat terughoudendheid. Onwennigheid. Of zelfs verveling. En in het begin was het inderdaad zoeken naar focus. Totdat Renate een verhaal deelde over hoe design thinking werd ingezet om de ziekenhuiservaring van kinderen compleet te veranderen. Vanaf dat moment was de groep geboeid. 👀
Extra waardevol was de aanwezigheid van twee inspirerende jongerenwerkers: Robin van Wieringen en Mohammed. Zij gaven context over jeugdcriminaliteit in de stad. De manier waarop zij met de jongeren spraken – open, krachtig en zonder oordeel – zorgde voor verbinding en vertrouwen. Hun aanpak werkte aanstekelijk.
Toen gebeurde er iets bijzonders.
De jongeren begonnen hun persoonlijke verhalen te delen. Over wat er écht speelt in hun buurt. Wat zij meemaken.
Er zit zoveel kracht in het serieus nemen van jongeren en hen betrekken bij echte maatschappelijke vraagstukken. Niet alleen om tot oplossingen te komen, maar om te laten zien: jullie doen ertoe.
Dit was pas de eerste van tien lessen waarin de groep aan de slag gaat met het design thinking-proces. We zijn benieuwd naar de ideeën die gaan ontstaan. En vooral: trots op de jongeren die het aangaan.