Zuidwest: daar zit muziek in
Dimitry en Mido brengen een positief geluid. Letterlijk. De twee jongens volgden de leerlijn Muziek Produceren bij Skill School Den Haag en ontdekten er niet alleen hun talent, maar ook een nieuwe structuur en motivatie in hun leven. “Je hebt hier niks te verliezen, alleen maar te winnen.”
“Kom gewoon, dan gaan we aan de slag.” Zo simpel was de uitnodiging om over de drempel te stappen bij Skill School, vertelt Dimitry. “Hani, een maatje van me, deed al mee en zei: dit is echt wat voor jou. Toen ik hem dat voor de derde keer hoorde zeggen, dacht ik: oké, ik kom gewoon kijken. Ik was meteen verkocht.” Ook Mido rolde min of meer toevallig binnen, toen hij Dimitry tegenkwam op station Moerwijk. “Hij liep met Jacin Trill en Hani over het perron. Ze kwamen net van Skill School en vertelden erover. Het klonk zo tof dat ik vroeg of ik kon aansluiten. De week erop was ik er. Ik ben een man van m’n woord.”
Elke week kwamen de jongens samen, in een groep van zo’n tien andere jongeren. “We leerden veel van elkaar én van onze coaches: artiest Jacin Trill en producer 808milli,” vertelt Mido. “Twee jonge artiesten met ervaring en succes. Hun track ging in 2017 viral, tot aan Amerika toe. Dat verhaal klinkt als een film, maar is echt gebeurd. Het laat zien dat het kán. Ze zijn doorgebroken vanuit Hoorn, niet echt een hiphopstad... Dat maakt indruk.
Je weet nooit hoe het loopt in het leven. De enige die je tegenhoudt, ben je zelf.”
Je eigen sound ontwikkelen
De leerlijn Muziek Produceren duurt dertien weken en bestaat uit een combinatie van theorie en praktijk. Elke les start met een korte klassikale uitleg, daarna gaan de jongeren aan de slag om zelf tracks te maken op een laptop. “Ze kwamen met een koffer vol apparatuur: speakers, interface, microfoon. Binnen een paar minuten stond er een complete muziekstudio,” zegt Dimitry.
“We leerden hoe je een beat opbouwt, welke sounds je kiest en hoe je een track afmaakt. In het begin lag de focus op schrijven en rappen, richting het einde werd het technischer: sound selection, structuur, productie. Jacin Trill nam het creatieve deel op zich, 808milli het technische.”
Mido en Dimitry bleken een goede combinatie. Waar Mido zich richtte op songwriting en rappen, had Dimitry al ervaring met produceren. Mido: “Zo leerden we van elkaar, én van de coaches. Die wisten trouwens niet alleen alles van muziek, maar gaven ook inzicht in het zakelijke stuk: hoe je jezelf als artiest ontwikkelt, hoe je omgaat met aanvragen en obstakels. Je krijgt echt het hele plaatje mee.” Dimitry vult aan: “We leerden elke week iets nieuws, en doordat je ermee bleef oefenen, leerde je superveel. Dat is het compound-effect: kleine stapjes die samen een groot verschil maken.”
Intrinsieke motivatie
Voor beide jongens is muziek méér dan een hobby. Mido: “Ik schrijf teksten sinds groep 7. Gewoon voor mezelf, niet omdat ik iets voor anderen wilde maken. Ik schrijf op wat ik voel: boosheid, verdriet of blijdschap en voel me daardoor beter. Het is kwetsbaar, maar ook krachtig. Als iemand zich in mijn woorden herkent, is dat mooi meegenomen. Maar ik doe het in de eerste plaats voor mezelf.” Dimitry herkent dat: “Ik maak muziek omdat ik het leuk vind, omdat ik er energie van krijg. Niet omdat ik beroemd wil worden. Natuurlijk is commercieel succes mooi en streef ik daarnaar, maar muziek is voor mij vooral een kunstvorm. En kunst begint bij jezelf.”
Je doet aan Skill School mee omdat je wilt leren, niet omdat je moet. Dat vrijwillige karakter werkt: “Ik heb jarenlang op school gezeten zonder motivatie,” zegt Mido. “En nu ging ik elke week uit mezelf. Omdat ik iets maakte waar ik trots op was. Omdat ik voelde dat ik groeide.” Dimitry knikt. “En het geeft je structuur. Elke vrijdag- avond van vijf tot acht was ik bij Skill School. Iedereen was dan klaar met school of werk en dan kwamen we hier samen. Met coaches van wie je leert, met jongeren die hetzelfde willen als jij.
En ondertussen máák je iets, zie je resultaat en vooruitgang en leer je dingen die je écht verder helpen. De drie uur dat je hier zat vlogen voorbij. Je krijgt een band met de groep en kijkt ernaar uit elkaar weer te zien. Het is echt een goede omgeving om verder te komen.”
Beide jongens zijn het erover eens: Skill School heeft hen niet alleen muzikale vaardigheden opgeleverd, maar ook motivatie, structuur en vertrouwen in eigen kunnen. “Je kunt je dag door- brengen met gamen of op het plein hangen,” zegt Mido. “Of je komt hier, en maakt iets van jezelf. Het is aan jou.” Dimitry besluit: “Ik raad het iedereen aan.”
Artikel geschreven door : https://npzw.nl/wp-content/uploads/2025/09/LevelUp_Magazine_2025.pdf